23 mei: Mondovi – Savona

dag 22 – maandag 23 mei, Mondovi (11:04) – Savona (19:00),
via: Vicoforte, Ceva, Priero, Montezemolo,
Millesimo, Cosseria, Carcare, Altare, Cadibona,
67 km, 14º- 18º,  halfbewolkt, zuidwestenwind kracht 2-3

zware verjaardag

Ongeveer half elf verlieten we het hotel hartelijk uitgezwaaid door het hotelechtpaar. Er was geen ontbijt dus dat hadden we om de hoek in een bar.

20160523_104732

Daarna verlieten we lopend het Piazza Maggiore en een aflopende straatje om beneden op te stappen. We konden een stukje afsnijden van de route via een plaatsje Vicoforte. Dat bleek te laat geen goed idee maar we hadden  nog wel even een mooi uitzicht op Mondovi.

20160523_111536

Het was onze bedoeling om Savona aan de Ligurische kust te bereiken. Daarvoor moesten we wel eerst een col van de Ligurische Alpen over. Het plaatsje op de col heet Montezemolo maar voor we aan die klim begonnen hadden we al flinke klimmetjes achter de rug.

Priero (één van de klimmetjes)

De klim naar Montezemole was ook zeer pittig maar opeens waren we boven.

20160523_150901

We dachten nu aan een mooie afdaling naar Savona te kunnen beginnen. De eerste kilometers was dat ook het geval en en passant passeerden we de grens tussen Piemonte en Ligurië.

20160523_154313

Helaas bleken de Strada Statales richting Savona onherstelbaar verbeterd met tunnels die door bergen waren geboord. Mooi zou je zeggen maar deze tunnels waren verboden voor fietsers 🙁 zodat we elke keer over de berg moesten ipv er doorheen. Nog zo’n 13 km voor Savona moesten we weer van de weg af vanwege een tunnel en kwamen in het plaatsje Altare terecht. De borden lieten ons ook in de steek zodat we in arre moede een overstekende priester aanschoten voor de weg. Er bleek na 1 km een oude tunnel te zijn met een stoplicht omdat het verkeer om en om er doorheen moest rijden.

20160523_175608

Daarna, zo vertelde de  priester, was het alleen nog maar 11 km afdalen naar Savona. Martha kon de beste man wel om de hals vliegen. Zo’n goed bericht hadden we de hele dag nog niet gehad. Na de tunnel zagen we meteen en voor het eerst de Middellandse Zee.

20160523_180020

Inderdaad was het alleen maar dalen en met een vaartje van 35-40 km/u reden we naar beneden. Halverwege de afdaling stopten we even om via booking.com een hotel te boeken. Hotel MiraMare 20 meter van zee bleek een goede keus. We konden er gelukkig ook eten want we waren behoorlijk uitgewoond. Ik kan me niet herinneren dat ik op mijn verjaardag zo hard heb moeten werken. Na dag 3 de meest vermoeiende dag.